# Lua Scripting System

## Configuration

```json
{
 	//general purpose script, Lua or ERM, runs on server
 	"myScript":
	{
		"source":"path/to/script/with/ext",
		"implements":"ANYTHING"
	},


 	//custom battle spell effect, Lua only, runs on both client and server
 	//script ID will be used as effect 'type' (with mod prefix)
 	"mySpellEffect":
	{
		"source":"path/to/script/with/ext",
		"implements":"BATTLE_EFFECT"
	},

	//TODO: object|building type
 	//custom map object or building, Lua only, runs on both client and server
 	//script ID will be used as 'handler' (with mod prefix)
 	"myObjectType":
	{
		"source":"path/to/script/with/ext",
		"implements":"MAP_OBJECT"
	},
	//TODO: server query
	//TODO: client query

}
```

## Lua

### API Reference

TODO **In near future Lua API may change drastically several times. Information here may be outdated**

#### Globals

- DATA - persistent table
- - DATA.ERM contains ERM state, anything else is free to use.
- GAME - IGameInfoCallback API
- BATTLE - IBattleInfoCallback API
- EVENT_BUS - opaque handle, for use with events API
- SERVICES - root "raw" access to all static game objects
- - SERVICES:artifacts()
- - SERVICES:creatures()
- - SERVICES:factions()
- - SERVICES:heroClasses()
- - SERVICES:heroTypes()
- - SERVICES:spells()
- - SERVICES:skills()
- require(URI)
- -works similar to usual Lua require
- -require("ClassName") - loads additional API and returns it as table (for C++ classes)
- -require("core:relative.path.to.module") - loads module from "SCRIPTS/LIB"
- -TODO require("modName:relative.path.to.module") - loads module from dependent mod
- -TODO require(":relative.path.to.module") - loads module from same mod
- logError(text) - backup error log function

#### Low level events API

```lua

-- Each event type must be loaded first
local PlayerGotTurn = require("events.PlayerGotTurn")

-- in this example subscription handles made global, do so if there is no better place
-- !!! do not store them in local variables
sub1 = 	PlayerGotTurn.subscribeAfter(EVENT_BUS, function(event)
		--do smth
	end)

sub2 = 	PlayerGotTurn.subscribeBefore(EVENT_BUS, function(event)
		--do smth
	end)
```

#### Lua standard library

VCMI uses LuaJIT, which is Lua 5.1 API, see [upstream documentation](https://www.lua.org/manual/5.1/manual.html)

Following libraries are supported

- base
- table
- string
- math
- bit

## ERM

### Features

- no strict limit on function/variable numbers (technical limit 32 bit integer except 0))
- TODO semi compare
- DONE macros

### Bugs

- TODO Broken XOR support (clashes with \`X\` option)

### Triggers

- TODO **!?AE** Equip/Unequip artifact
- WIP **!?BA** when any battle occurs
- WIP **!?BF** when a battlefield is prepared for a battle
- TODO **!?BG** at every action taken by any stack or by the hero
- TODO **!?BR** at every turn of a battle
- *!?CM (client only) click the mouse button.*
- TODO **!?CO** Commander triggers
- TODO **!?DL** Custom dialogs
- DONE **!?FU** function
- TODO **!?GE** "global" event
- TODO **!?GM** Saving/Loading
- TODO **!?HE** when the hero \# is attacked by an enemy hero or
    visited by an allied hero
- TODO **!?HL** hero gains a level
- TODO **!?HM** every step a hero \# takes
- *!?IP Multiplayer support.*
- TODO **!?LE** (!$LE) An Event on the map
- WIP **!?MF** stack taking physical damage(before an action)
- TODO **!?MG** casting on the adventure map
- *!?MM scroll text during a battle*
- TODO **!?MR** Magic resistance
- TODO **!?MW** Wandering Monsters
- WIP **!?OB** (!$OB) visiting objects
- DONE **!?PI** Post Instruction.
- TODO **!?SN** Sound and ERA extensions
- *!?TH town hall*
- TODO **!?TL** Real-Time Timer
- TODO **!?TM** timed events

### Receivers

#### VCMI

- **!!MC:S@varName@** - declare new "normal" variable (technically
    v-var with string key)
- TODO Identifier resolver
- WIP Bonus system

#### ERA

- DONE !!if !!el !!en
- TODO !!br !!co
- TODO !!SN:X

#### WoG

- TODO !!AR Артефакт (ресурс) в определенной позиции
- TODO !!BA Битва
- !!BA:A$ return 1 for battle evaluation
- TODO !!BF Препятствия на поле боя
- TODO !!BG Действий монстров в бою
- TODO !!BH Действия героя в бою
- TODO !!BM Монстр в битве
- WIP !!BU Универсальные параметры битвы
- TODO !!CA Замок
- TODO !!CD Разрушения замков
- TODO !!CE События в замке
- TODO !!CM Клика мышью
- TODO !!DL Нестандартный диалог (только ТЕ или выше)
- TODO !!CO Командиры
- WIP !!DO Многократный вызов функции
- TODO !!EA Бонусы опыта существ
- TODO !!EX Опыт стека
- DONE !!FU Однократный вызов функции
- TODO !!GE Глобальное событие
- WIP !!HE Герой
- TODO !!HL Новый уровень героя
- TODO !!HO Взаимодействия героев
- TODO !!HT Подсказки по правому клику
- WIP !!IF Диалоги и флагов
- TODO !!IP Сетевой сервис битвы
- TODO !!LE Локальное события
- WIP !!MA Общие параметры монстров
- DONE !!MC Макросы
- WIP !!MF Получение физ. урона в бою
- TODO !!MM Текст в битве
- WIP !!MO Монстр в определенной позиции
- TODO !!MP Контроль MP3
- TODO !!MR Сопротивления магии
- TODO !!MW Бродячих монстров
- WIP !!OB Объект в определенной позиции
- TODO !!OW Параметры игрока
- TODO !!PM Пирамиды или новые объекты
- TODO !!PO Информация квадрата карты
- TODO (???) !!QW Журнала
- TODO !!SN Проигрываемые звуков
- TODO !!SS Настройка заклинаний (только ТЕ или выше)
- TODO !!TL Контроль времени хода (только ТЕ или выше)
- TODO !!TM Временный таймер
- TODO !!TR Квадрата карты (почва, проходимость, т.п.)
- TODO !!UN Универсальная команда
- *!#VC Контроль переменных*
- WIP !!VR Установка переменных

### Persistence