1
0
mirror of https://github.com/vcmi/vcmi.git synced 2024-12-04 09:42:40 +02:00
vcmi/docs/developers/Lua_Scripting_System.md
2024-12-01 12:18:06 +00:00

205 lines
6.2 KiB
Markdown

# Lua Scripting System
## Configuration
```json5
{
//general purpose script, Lua or ERM, runs on server
"myScript":
{
"source":"path/to/script/with/ext",
"implements":"ANYTHING"
},
//custom battle spell effect, Lua only, runs on both client and server
//script ID will be used as effect 'type' (with mod prefix)
"mySpellEffect":
{
"source":"path/to/script/with/ext",
"implements":"BATTLE_EFFECT"
},
//TODO: object|building type
//custom map object or building, Lua only, runs on both client and server
//script ID will be used as 'handler' (with mod prefix)
"myObjectType":
{
"source":"path/to/script/with/ext",
"implements":"MAP_OBJECT"
},
//TODO: server query
//TODO: client query
}
```
## Lua
### API Reference
TODO **In near future Lua API may change drastically several times. Information here may be outdated**
#### Globals
- DATA - persistent table
- - DATA.ERM contains ERM state, anything else is free to use.
- GAME - IGameInfoCallback API
- BATTLE - IBattleInfoCallback API
- EVENT_BUS - opaque handle, for use with events API
- SERVICES - root "raw" access to all static game objects
- - SERVICES:artifacts()
- - SERVICES:creatures()
- - SERVICES:factions()
- - SERVICES:heroClasses()
- - SERVICES:heroTypes()
- - SERVICES:spells()
- - SERVICES:skills()
- require(URI)
- -works similar to usual Lua require
- -require("ClassName") - loads additional API and returns it as table (for C++ classes)
- -require("core:relative.path.to.module") - loads module from "SCRIPTS/LIB"
- -TODO require("modName:relative.path.to.module") - loads module from dependent mod
- -TODO require(":relative.path.to.module") - loads module from same mod
- logError(text) - backup error log function
#### Low level events API
``` Lua
-- Each event type must be loaded first
local PlayerGotTurn = require("events.PlayerGotTurn")
-- in this example subscription handles made global, do so if there is no better place
-- !!! do not store them in local variables
sub1 = PlayerGotTurn.subscribeAfter(EVENT_BUS, function(event)
--do smth
end)
sub2 = PlayerGotTurn.subscribeBefore(EVENT_BUS, function(event)
--do smth
end)
```
#### Lua standard library
VCMI uses LuaJIT, which is Lua 5.1 API, see [upstream documentation](https://www.lua.org/manual/5.1/manual.html)
Following libraries are supported
- base
- table
- string
- math
- bit
## ERM
### Features
- no strict limit on function/variable numbers (technical limit 32 bit integer except 0))
- TODO semi compare
- DONE macros
### Bugs
- TODO Broken XOR support (clashes with \`X\` option)
### Triggers
- TODO **!?AE** Equip/Unequip artifact
- WIP **!?BA** when any battle occurs
- WIP **!?BF** when a battlefield is prepared for a battle
- TODO **!?BG** at every action taken by any stack or by the hero
- TODO **!?BR** at every turn of a battle
- *!?CM (client only) click the mouse button.*
- TODO **!?CO** Commander triggers
- TODO **!?DL** Custom dialogs
- DONE **!?FU** function
- TODO **!?GE** "global" event
- TODO **!?GM** Saving/Loading
- TODO **!?HE** when the hero \# is attacked by an enemy hero or
visited by an allied hero
- TODO **!?HL** hero gains a level
- TODO **!?HM** every step a hero \# takes
- *!?IP Multiplayer support.*
- TODO **!?LE** (!$LE) An Event on the map
- WIP **!?MF** stack taking physical damage(before an action)
- TODO **!?MG** casting on the adventure map
- *!?MM scroll text during a battle*
- TODO **!?MR** Magic resistance
- TODO **!?MW** Wandering Monsters
- WIP **!?OB** (!$OB) visiting objects
- DONE **!?PI** Post Instruction.
- TODO **!?SN** Sound and ERA extensions
- *!?TH town hall*
- TODO **!?TL** Real-Time Timer
- TODO **!?TM** timed events
### Receivers
#### VCMI
- **!!MC:S@varName@** - declare new "normal" variable (technically
v-var with string key)
- TODO Identifier resolver
- WIP Bonus system
#### ERA
- DONE !!if !!el !!en
- TODO !!br !!co
- TODO !!SN:X
#### WoG
- TODO !!AR Артефакт (ресурс) в определенной позиции
- TODO !!BA Битва
- !!BA:A$ return 1 for battle evaluation
- TODO !!BF Препятствия на поле боя
- TODO !!BG Действий монстров в бою
- TODO !!BH Действия героя в бою
- TODO !!BM Монстр в битве
- WIP !!BU Универсальные параметры битвы
- TODO !!CA Замок
- TODO !!CD Разрушения замков
- TODO !!CE События в замке
- TODO !!CM Клика мышью
- TODO !!DL Нестандартный диалог (только ТЕ или выше)
- TODO !!CO Командиры
- WIP !!DO Многократный вызов функции
- TODO !!EA Бонусы опыта существ
- TODO !!EX Опыт стека
- DONE !!FU Однократный вызов функции
- TODO !!GE Глобальное событие
- WIP !!HE Герой
- TODO !!HL Новый уровень героя
- TODO !!HO Взаимодействия героев
- TODO !!HT Подсказки по правому клику
- WIP !!IF Диалоги и флагов
- TODO !!IP Сетевой сервис битвы
- TODO !!LE Локальное события
- WIP !!MA Общие параметры монстров
- DONE !!MC Макросы
- WIP !!MF Получение физ. урона в бою
- TODO !!MM Текст в битве
- WIP !!MO Монстр в определенной позиции
- TODO !!MP Контроль MP3
- TODO !!MR Сопротивления магии
- TODO !!MW Бродячих монстров
- WIP !!OB Объект в определенной позиции
- TODO !!OW Параметры игрока
- TODO !!PM Пирамиды или новые объекты
- TODO !!PO Информация квадрата карты
- TODO (???) !!QW Журнала
- TODO !!SN Проигрываемые звуков
- TODO !!SS Настройка заклинаний (только ТЕ или выше)
- TODO !!TL Контроль времени хода (только ТЕ или выше)
- TODO !!TM Временный таймер
- TODO !!TR Квадрата карты (почва, проходимость, т.п.)
- TODO !!UN Универсальная команда
- *!#VC Контроль переменных*
- WIP !!VR Установка переменных
### Persistence